woensdag 8 april 2015

Pijn in Nek of schouders en hoofdpijn?

Herken je dat? Na lang op je telefoon kijken of achter de computer zitten dat je een pijnlijke nek en soms zelfs hoofdpijn krijgt? Als je dan iets anders gaat doen trekt het meestal weg.
Een verkeerde houding aannemen tijdens frequent terugkomende handelingen als op de telefoon kijken of achter de computer zitten kan klachten geven in de nek en schouders.
Naast een verkeerde houding kan negatieve stress een in stand houdende factor zijn van nek- en schouderpijn. Maar wat is dit precies? Wat heeft dit voor gevolgen? En het belangrijkste, wat kan je er aan doen?

Negatieve stress kan spanning in de spieren van met name de nek en schouders veroorzaken. De spieren die dan gespannen zijn, hebben dit niet als functie en raken overbelast. Dit kan klachten geven.

Wat kan je nu doen aan nek/schouderklachten en spanningshoofdpijn?
Hieronder volgen een paar algemene en specifieke tips/oefeningen tegen beide klachten.

Tips:
-Wees bewust van de houding die je aanneemt tijdens allerlei dagelijkse handelingen als bijvoorbeeld het kijken op de telefoon of achter de computer zitten.
-Beweeg genoeg: bewegen kan een uitlaatklep zijn voor negatieve stress. Daarnaast zorgt het voor een betere spierconditie en meer uithoudingsvermogen.
-Ontspan!: zorg voor een goede afwisseling tussen spanning en ontspanning in je lijf. Heb je een drukke dag gehad? Zorg dat je de avond vrij hebt of morgen even rustig aan doet. Daarnaast kan je ook doen aan actief ontspannen, op de app van VGZ kan je verschillende ontspanningsoefeningen doen.
-Zorg voor een goede nachtrust: zie onze blog 7 tips voor gezond slapen.

Oefeningen:
Als je nu last hebt van nek/schouderpijn of hoofdpijn kan je ook verschillende oefeningen doen om het los te maken. Hieronder volgen een paar van die oefeningen.

Schouders:
-Zet de handen op de schoudertoppen en cirkel met de ellebogen cirkeltjes achterwaarts
-Trek de schouders omhoog richting de oren, ontspan je schouders weer en duw ze naar beneden


Nek:
-Breng de kin naar de borst en maak een onderkin
-Breng de kin naar de borst en buig je hoofd naar links en rechts
-Breng de kin naar de borst en draai je hoofd naar links en rechts





Wat doe je zelf tegen nek/schouderklachten of hoofdpijn? Vertel het ons, zo kunnen we elkaar helpen.


Mischa Tol en Trea Hillebrink

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen